SOCIETAL IMPACT LAB
Societal Impact Lab är ett idéutvecklingslabb för dig som forskar vid Malmö universitet. Avsikten med labbet är att främja ditt arbete med nyttiggörande med målsättningen att dina forskningsresultat ska implementeras och spridas i samhället för hållbar långsiktig samhällsnytta.
Labbets utformning
Innehållet i labbet skräddarsys och anpassas efter dig och de andra forskarna samt projektens mognad och form. Under labbdagarna ligger fokus primärt på individuell idéutveckling, varvat med rådgivning, samskapande aktiviteter, workshops, gästföreläsningar och studiebesök relevanta för nyttiggörandeprocessen.
Labbverksamheten är organiserad i fyra moduler:
Modul 1: Effektuering
Vi inventerar kunskapstillgångar och lägger strategier för hur dessa ska hanteras under året. Fokus ligger vidare på dig och de förutsättningar, erfarenheter och färdigheter du besitter som kommer att bidra till din fortsatta konceptutveckling.
Modul 2: Omvärldsanalys
Vi fokuserar på behovet och de värden som dina forskningsresultat skapar. Det innebär bland annat arbete med omvärldsbevakning, behovskartläggning, analys av intressenter och impact planning.
Modul 3: Konceptutveckling
Denna modul handlar om värdeskapande och hur dina forskningsresultat kan omsättas och utvecklas till en metod, process, produkt eller tjänst som kan implementeras i samhället. Genom konceptutveckling och målgruppstester ges du tid att utveckla din idé till ett användarvänligt koncept som även tar hänsyn till framtida forskningsresultat.
Modul 4: Implementeringsplan
Vi lägger fokus på hållbar organisation och utveckling. Vi tittar på organisering, avtal och finansieringsmöjligheter, så väl som potentiella samarbetspartnerns. I denna modul arbetar vi även med riskhantering i förhållande till konceptets långsiktiga överlevnad, framför allt kopplat till din roll som idéägare.
Metod &
förutsättningar
Verksamheten i labbet bygger på forskningsbaserade och beprövade metoder och modeller inom bland annat omvärldsanalys, behovskartläggning, systemtänkande, impact planning, co-creation och kommunikation. Metoderna genomsyras av samspelet mellan individen och kollektivet, i syfte att vidga perspektiven samtidigt som uniciteten i de enskilda projekten bevaras.
Labbet har sin hemvist på innovationsmiljön Storm och tar in fem forskare per år, vilka arbetar i labbet en dag i veckan under perioden september-juni*. Labbverksamheten drivs av erfarna processutvecklare och innovationsrådgivare vid Malmö universitet.
*Mau innovation ersätter institutionen för forskarens arbetstid. Ersättningen baseras på ett deltagande i programmet på 20 procent av en heltidstjänst mellan september-juni.
Resultat av deltagande
Efter avslutat år i labbet har du som deltagare:
- erbjudits fredad tid för att diskutera och reflektera över dina forskningsresultat och dess nyttiggörandepotential tillsammans med andra forskare.
- samlat på dig erfarenhet, nya perspektiv samt forskningsdata som skapar mervärde för din framtida forskning.
- påbörjat arbetet med att omsätta dina forskningsresultat till ett idékoncept för implementering i samhället.
- vidgat ditt nätverk kopplat till ditt forskningsområde och nyttiggörande.
- kartlagt nya finansieringsmöjligheter för ditt nyttiggörande.
Villkor för deltagande i labbet
Som idéägare ska du:
- vara disputerad och ha anställningsavtal/överenskommelse om tjänst vid Malmö universitet som sträcker sig minst ett år efter programmets slut.
- ha ett godkännande samt underskrift av prefekt bifogad i din ansökan.
- närvara vid och vara delaktig i programmets schemalagda träffar.
Projektidén ska:
- vara ett resultat eller delresultat av din forskning.
- undersökas/utvecklas för tillämpning i samhället och inte som en del eller fortsättning av befintlig forskning.
- möta en tydlig samhällsutmaning.
- ha potential att bidra till positiv förändring/impact för planeten, samhället eller en större grupp individer.
- vara socialt, ekonomiskt och/eller miljömässigt hållbar.
- vara nyskapande. Det kan till exempel vara en ny metod och process, ett förändrat systemperspektiv, nytt för en specifik målgrupp eller en ny produkt eller tjänst.
Programledning
Societal Impact Lab drivs i syfte att nyttiggöra forskningsresultat vid Malmö universitet och leds av Mau innovation. Programmet genomförs i samarbete med Mötesplats Social Innovation och Mau Holding.
Mellan 2024–2027 finansieras Societal Impact Lab av Mau innovation samt en donation från Swedbanks Ägarstiftelse Skåne.
Deltagare i labbet 2024/2025
Ylva Holmberg
Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
Under 20 år, dels som lärarutbildare i musik, dels som lektor och programsamordnare för förskollärarutbildningen på Malmö universitet har jag mött både studenter och verksamma pedagoger som visar på en snäv sångrepertoar och en osäkerhet gällande att leda barn musikaliskt. Detta gör att musik i förskolan ofta väljs bort, trots all forskning som visar på hur viktig musik är för barns utveckling och välbefinnande.
Genom åren har jag varit med och drivit många projekt som alla har inneburit väl investerad tid för de som har deltagit. Trots det har jag känt mig otillräcklig för den stora grupp pedagoger som arbetar på förskolorna och i förlängningen också barnen. Det som motiverar mig att arbeta i labbet det kommande året är därför möjligheten att skapa något utifrån mina forskningsresultat som kan bidra till att stärka inte bara barns musicerande utan också språkutveckling, kreativitet, identitet och sociala kompetens.
Ylva Holmberg samarbetar med kollegan Åsa Sahlée, både i sin forskning och i utvecklingen av en idé för att stärka barns musicerande.
Jonas Lundsten
Institutionen för urbana studier
I dagens hektiska arbetsliv är det allt vanligare att människor kämpar med höga stressnivåer, konflikter och oklara roller. Enligt forskning är dessa tre ohälsofaktorer nära sammankopplade och påverkar varandra. Det är därför av yttersta vikt att vidta en rad åtgärder för att främja hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen.
I min forskning fokuserar jag på hur människor på olika sätt motiveras. En del människor motiveras av att kunna prestera resultat, andra människor motiveras av att kunna skapa relationer till andra människor och en tredje grupp motiveras av att kontrollera sin omgivning och skapa ordning, för att nämna några exempel. Kommunikation på arbetsplatser kan därför bli problematisk då människor har olika drivkrafter, utan att vara medvetna om olikheterna.
Under mitt år i labbet vill jag utforska hur Artificiell Intelligens kan användas för att skapa värde för den enskilda arbetsplatsen genom att identifiera potentiella ohälsofaktorer och hälsofaktorer samt personliga drivkrafter. Genom en ökad förståelse för vad som motiverar den enskilda medarbetaren ämnar jag undersöka lösningar som kan vara till nytta för både arbetsledningen och medarbetarna.
Jonas Lundsten samarbetar med kollegan Maria Appelqvist, både i sin forskning och i utvecklingen och konkretiseringen av sina forskningsresultat.
Jesper Fundberg
Enheten för polisiärt arbete
Sedan 2018 arbetar jag med att utbilda blivande och verksamma poliser kring frågor och metoder för kommunikation, bemötande och maktstrukturer. Många av de studenter jag möter är osäkra på hur de ska bedöma personer och situationer, inte minst med hänsyn till bias som rör till exempel etnicitet, hudfärg, ålder och kön. Med andra ord finns det många aspekter att ta hänsyn till för att utveckla polisers professionella förmåga att bedöma och kommunicera, i syfte att upprätthålla tilliten till demokrati, välfärdsstaten och ett gemensamt samhälle som byggs på rättvisa och ömsesidig respekt.
Jag vill gärna bidra till att öka både enskilda och kollektivet polisers förmåga att navigera kring bedömning och bemötande och bidra till ett mer rättssäkert samhälle. I labbet vill jag fokusera på att utveckla nya, systematiska, transparanta och rättssäkra bedömningar i den polisiära vardagen. Jag vill systematisera och konkretisera metoder och stöd så att både nya och erfarna poliser blir mer trygga i sin yrkesroll och i sin bedömnings- och kommunikativa förmåga.
Sayaka Osanami Törngren
Institutionen för globala politiska studier
Brådskande utbildande insatser som bygger på uppdaterad kunskap mot diskriminering och rasism behövs i dagens Sverige. Efterfrågan har också ökat med ökad medvetenhet om diskriminering och rasism, särskilt efter den senaste globala rörelsen Black Lives Matter, och genom olika organisationers engagemang i policyer för mångfald och inkludering ökat. Jag ser att utbildande insatser grundade i forskning har stor potential att hjälpa och utrusta organisationer med den information och kunskap de behöver.
Resultaten av mitt senaste forskningsprojekt kan tillhandahålla konkreta verktyg för organisationer inom den offentliga och privata sektorn för att ta itu med de aktiva åtgärder som krävs enligt den svenska antidiskrimineringslagstiftningen. Jag ser därför fram emot mitt arbete i labbet och att se hur jag genom mina forskningsresultat kan bidra till ett mer rättvist samhälle.
Adrian Lundberg
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
Samhället spenderar idag stora resurser på att utbilda lärare som inte stannar kvar i sitt yrke. Den höga läraromsättningen påverkar framför allt elevers prestation negativt men innebär också att skolledningen behöver lägga mycket tid och pengar på nyrekryteringar. En av anledningarna till att många nyexaminerade lärare inte fortsätter är att de inte är tillräckligt förberedda för den inledande fasen av sin karriär.
I mitt nyligen avslutade forskningsprojekt föreslås utvecklingen av en ny fas i lärarnas karriär- och kompetensutveckling. Genom att delta i labbet hoppas jag kunna djupdyka i olika intressenters behov för att underlätta etableringen av rätt erbjudande för att förbättra nyutexaminerade lärares start i karriären. En stabil lärandemiljö med högkvalitativa lärare gynnar många olika samhällspartners och det är det som motiverar mig att vidare undersöka och utveckla min idé.
Kontakt
Camilla Norberg Hansen
Programansvarig, Societal Impact Lab
Telefon: 040-6658649
E-post: camilla.norberg.hansen@mau.se