Stormathon i utbildningen

Studenter deltar i teambuildingövningar på Stormathon 2019

Stormathon

Stormathon är en lärandeaktivitet som ger studenter möjlighet att utveckla, testa och reflektera över färdigheter kopplade till samarbete, problemlösning och samskapande kreativa processer. Aktiviteten utmanar studenterna att arbeta tillsammans för att tackla en gemensam utmaning och att pusha gränserna för vad de tror är möjligt.

Röster om Stormathon

”Personalen på Storm kan ge studenterna något som jag själv och mina kollegor inte kan ge – i en miljö som stimulerar till kreativitet”

Jag har arbetat med Stormathon två gånger i vårt mastersprogram Urban Busienss and Development. Syftet har varit att utmana studenterna i att arbeta med en Design Thinking-process som appliceras på en utmaning identifierad av en aktör utanför akademin. Det har gett studenterna möjlighet att arbeta med ett riktigt case och med hjälp av professionell vägledning har de fått erfarenhet av hur en kreativ och innovativ utvecklingsprocess kan se ut.

Hösten 2023 arbetade vi med Malmö stad och med Malmö Start-up district. Studenterna fick sedan i sin examinationsuppgift koppla vad som hände under dagen till kursens olika akademiska texter om beslutsfattande, affärsnätverk, samverkan över sektorsgränser med mera. Personalen på Storm kan ge studenterna något som jag själv och mina kollegor inte kan ge – i en miljö som stimulerar till kreativitet”.

Stormathon har betydelse för högskolepedagogisk utveckling och forskning för framtida lärarutbildning

Via Stormathon möjliggörs ett klarläggande av behov och relevans av att vidareutveckla det inom högskolepedagogiken till stor del outforskade forskningsområde, som jag fokuserar på nämligen; utmaningarna med hur man kopplar ihop didaktisk modellering och designtänkande för nyskapande utveckling av lärarutbildningen.

Jag har de senaste tre åren använt Stormathon som inslag i kurserna Teaching for Sustainability, Naturkunskap för alla samt Kompleterande pedagogisk utbildning. Uppdragsgivare vid alla dessa tillfällen var Caretakers of the Environment International (CEI) – ett internationellt lärandenätverk för lärare och elever. Samhällsutmaningen handlade om icke-formella inlärnings- och undervisningsformer för hållbar utveckling inom grund- och gymnasieskolan”.

Kontakt

Bild på Pablo Vilches

Pablo Vilches
Projektledare, Mau innovation
Telefon: 040-6658258
E-post: pablo.vilches@mau.se

Bild på student som pitchar en idé under Stormathon
Studenter deltar i teambuildingövningar på Stormathon 2019
Studenter som arbetar under ett Stormathon
Bild på studenter som idégenererar under ett Stormathon Intern
Studenter som idégenererar på Storm
Bild på två studenter som pitchar en idé under Stormathon 2019