Portträttgalleri
Tid: 30-60 minuter
Resurser: A4-papper, tuschpennor (en färg per deltagare)
Porträttgalleriet är en energisk och rolig isbrytare som får deltagarna att interagera genom att gruppen tillsammans ritar porträtt av varje deltagare. Aktiviteten skapar en gruppkänsla eftersom det resulterar i att varje deltagare får ett porträtt av sig själv ritat av de andra medlemmarna i gruppen tillsammans. Den har också ett mycket färgstarkt visuellt resultat: en uppsättning porträtt som kan sättas upp i rummet.
Introduktion
- Dela in deltagarna i två grupper, som kallas grupp A och grupp B. Grupp A bildar en inre cirkel som vetter utåt och grupp B bildar en yttre cirkel som vetter inåt. Varje person i grupp A ska vara vänd mot en person i grupp B. Om antalet deltagare är ojämnt måste även facilitatorn delta.
- Deltagarna i grupp A är porträttpersoner och grupp B är konstnär. Förklara att grupp B kommer att vara porträttkonstnärer för grupp A. Varje medlem i grupp B ska ha papper och tuschpenna i handen och börja med att skriva namnet på sitt motiv högst upp på pappret. Det ska finnas många olika färger på tuschpennorna och de ska vara så tjocka som möjligt.
Genomförande
- Aktiviteten startar med att konstnärerna i grupp B börjar rita av motivet i grupp A, de har 15 sekunder på sig. Efter 15 sekunder ropar ledaren ”Rotera!” och konstnärerna roterar ett steg åt vänster samtidigt som de överlämnar sitt papper till personen till höger. På så sätt står varje konstnär framför ett nytt motiv med motivets porträtt i sina händer. Konstnärerna använder samma tuschpenna hela tiden.
- Rotera med 15 sekunders mellanrum tills konstnärerna i grupp B har roterat hela vägen runt. Vid det här laget bör varje porträtt vara både ganska utvecklat och rörigt. När konstnärerna kommer tillbaka till sitt ursprungliga motiv avslutas rotationen och de kan lämna över porträttet till personen som blivit avporträtterad. Om ni är en mindre grupp kan ni välja att rotera fler varv eller att förlänga tiden varje konstnär har på sig.
- Byt plats på grupperna och upprepa. Konstnärerna blir föremålen och vice versa.