Att co-designa en grupp
Tid: 45 minuter
Resurser: Post-its, tuschpennor, whiteboard
Den här övningen uppmuntrar deltagarna att samarbeta för att utforma riktlinjer och regler för hur de tror att de kommer att arbeta bäst tillsammans – på ett öppet sätt som skapar positiva relationer.
I övningen används ett positivt tillvägagångssätt som hjälper deltagarna att identifiera vad team och grupper gör bra när de arbetar effektivt tillsammans. Varje person har möjlighet att spela en roll i skapandet av den miljö som hen vill lära sig och arbeta i. Gemensamt ansvar och ansvarsskyldighet skapar starka grupper och ett gemensamt ledarskap.
Introduktion
- Börja med att intrucera övningen för gruppen genom att förklara syftet.
- Om det är en stor grupp så dela in gruppen i mindre grupper. Det är viktigt att alla få komma till tals.
Genomförande
- Vad gör en grupp där alla respekterar varandra? Facilitera gruppen/grupperna genom en gruppdiskussion kring vad de anser att ett fungerande team gör. Be dem skriva ner sina idéer på post-its och sätta upp dem på en whiteboard eller ett stort papper.
- Hur ser den ideala gruppmedlemen ut? Varje grupp ska nu rita en person på whiteboardtavlan med gott om utrymme för att skriva runt teckningen.
- Be sedan deltagarna att lägga till egenskaper hos en riktigt bra lagmedlem.
- Be deltagarna att på vänster sida lista egenskaper, beteenden och attityder som en bra lagmedlem kan uppvisa för att skapa en positiv miljö. Be deltagarna att på höger sida lista positiva beteenden och handlingar som en lagmedlem kan ta till när de står inför en utmaning eller har problem med en annan teammedlem.
Konkretisering
- Be varje grupp att presentera vad de har diskuterat. Uppmuntra grupperna till att lägga till vad de gemensamt har diskuterat till sina egna anteckningar.
- Fyll på med punkter som det kan finnas ett behov av att tydliggöra men som inte har kommit upp automatiskt.
- Under och i slutet av samtalet, sammanställ de viktigaste punkterna från alla grupperna på whiteboardtavlan.
- Lyft fram de viktigaste punkterna och kontrollera med grupperna att du har förstått det rätt.
- Låt gruppen veta att detta nu ska utgöra riktlinjerna för hur gruppen bör agera tillsammans – och att det kommer att vara ett ”levande” dokument som ni kommer att återkomma till.
- Fråga gruppen om de tycker att dessa riktlinjer stämmer överens med deras bild om hur de bäst kommer att kunna arbeta tillsammans, och svara på eventuella frågor.
Reflektion och uppföljning
Be varje deltagare att skriva på en post-it-lapp vad de själva kommer att fokusera på som individ under det kommande arbetet. Be dem att ställa sig frågan ”Vad kan jag göra för att bli en värdefull gruppmedlem och ett bra stöd till andra gruppmedlemmar?”.
Uppföljning: Kontrollera med deltagarna löpande hur väl de klarar av att förhålla sig till riktlinjerna. Följande frågor kan användas:
- Behöver något läggas till?
- Behöver något justeras?
- Har hen en önskan som hen skulle vilja framföra till någon, ett erbjudande som hen vill ge eller någon annan feedback?
Källa: Övningen är hämtad från UNICEFs UPSHIFT Social Innovation Curriculum, Phase 1: