The Marshmallow challenge
Tid: 30 minuter
Gruppstorlek: 6+
Resurser per grupp: 1 marshmallow, 20 spagetti, 1 meter maskeringstejp, 1 meter snöre och 1 sax
Den här utmaningen är ett roligt sätt att förstå varför det är viktigt att testa saker. Utmaningen har blivit populär genom Tom Wujec.
Introduktion (5min)
1. Läs upp följande instruktioner för deltagarna:
- Utmaningen går ut på att ni ska bygga den högsta fristående konstruktionen. Det vinnande laget är det lag som har den högsta konstruktionen mätt från bordsytan till toppen av marshmallown. Detta innebär att konstruktionen inte får vara upphängd från en högre konstruktion som en stol, ett tak eller en lampa.
- Hela marshmallown måste ligga på toppen. Att skära eller äta en del av marshmallown diskvalificerar laget.
- Laget får själva välja hur mycket av de material de får som de vill använda. Laget får inte använda materialets förpackning som en del av deras konstruktion.
- Lagen är fria att bryta spaghettin eller klippa sönder tejpen och snöret för att skapa sin konstruktion.
- Utmaningen varar i 15 minuter. Lagen får inte stötta upp konstruktionen när tiden är ute. De som rör vid eller stödjer konstruktionen i slutet av övningen kommer att diskvalificeras.
2. Se till att alla förstår reglerna: oroa dig inte för att upprepa reglerna för många gånger. Fråga om någon har några frågor innan du börjar.
Genomförande (15min)
- Observera under utmaningen hur väl grupperna arbetar tillsammans och gör anteckningar för att kunna diskutera vidare senare.
- Börja med att ställa in en timer för de 15 minuter som lagen har på sig att bygga sina konstruktioner. Det som normalt händer är att deltagarna först bygger sin konstruktion och sedan sätter marshmallown på toppen. Dessutom använder de oftast tiden till att bygga en konstruktion i stället för att testa olika alternativ.
- När tiden är slut ber du alla i rummet att sätta sig ner så att alla kan se de olika konstruktionerna.
- Mät konstruktionerna och tillkännage vinnaren.
Reflektion (10min)
- Börja med att fråga hur deltagarna kände sig under övningen och varför de tror att de lyckades eller misslyckades med att bygga konstruktionen.
- Avsluta genom att lyfta punkterna nedan:
- Barn klarar sig bättre än företagare: Nästan varje gång denna aktivitet utförs, skapar förskolebarn högre och mer intressantare konstruktioner.
- Att testa har betydelse: Anledningen till att barn och ungdomar i allmänhet presterar bättre är att de tillbringar mer tid med att leka och skapa prototyper. Barnen börjar testa direkt medan vuxna ägnar mycket tid åt att planera och sedan genomföra planen. På så sätt lämnas nästan ingen tid för att rätta till designen när de väl har satt marshmallown på toppen.
- Marshmallown är en metafor för de dolda antagandena i ett projekt: Antagandet i Marshmallowutmaningen är att marshmallows är lätta och fluffiga och att de lätt kan stödjas av spaghettipinnarna. När en väl börjar bygga sin konstruktion, framstår inte marshmallown som så lätt längre. Lärdomen i marshmallowutmaningen är att vi måste identifiera antagandena i vårt projekt – de verkliga användarbehoven, kostnaden för projektet, produktens kostnad, tjänstens varaktighet – och testa dem tidigt och ofta.