Tornet
Tid: 40 minuter
Gruppstorlek: 10+
Resurser per grupp: Papper, tidningar, tejp och sax
Den här utmaningen fokuserar på samarbete och ger gruppen möjlighet att utveckla samarbetsfärdigheter i en riskfri och rolig miljö.
Utmaningen går ut på att deltagarna ska samarbeta för att bygga det högsta fristående tornet med hjälp av de resurser som tillhandahålls. Före aktiviteten behöver du förbereda likvärdiga resurs-kit till alla grupper.
Observera att det i denna övning finns punkter där vissa deltagare ombeds att blunda eller att inte använda sina händer. Använd ditt eget omdöme om det finns något som inte är lämpligt och kom gärna på egna begränsningar om du vill. Tanken med begränsningarna är att ni senare ska kunna diskutera hur vi beter oss när vi arbetar med personer som har olika förutsättningar.
Introduktion (10 min)
- Dela in gruppen i grupper om fem personer.
- Berätta för deltagarna att målet med utmaningen är att de ska bygga det högsta fristående tornet med de resurser som de har i resurs-kitten. Meddela att de kommer att ha 20 minuter på sig att bygga sitt torn.
- Ge deltagarna möjlighet att ställa frågor innan utmaningen börjar.
- En viktig aspekt av utmaningen är att en av deltagarna i gruppen ska blunda och en ska lägga händerna bakom ryggen så att hen inte kan använda dem. Det är viktigt att båda deltagarna respekterar dessa villkor fram till slutet av spelet.
- Berätta för grupperna att när tiden är slut kommer alla lag att samlas runt tornen när du mäter dem.
Genomförande (20 min)
- När grupperna bygger sina torn bör du observera:
- deras beteende.
- vem som leder gruppen och på vilket sätt.
- vem deltar och vem deltar inte? Varför?
- vad händer med de personer som har ögonen stängda och händerna bakom ryggen?
Observationerna kommer att hjälpa dig att ställa frågor eller kommentera något under gruppreflektionen, samtidigt som de ger dig möjlighet att lära känna deltagarna bättre.
Reflektion (10 min)
- Fråga grupperna hur väl var och en av dem arbetade tillsammans och särskilt hur de agerade i förhållande till de deltagare som hade ögonen stängda eller inte kunde använda sina händer. Dela med dig av dina observationer.
- Påminn grupperna om att ett bra lagarbete kan bli lidande när en är under tidspress och att det därför är väldigt viktigt att fokusera på hur vi kommunicerar i gruppen.
- Ha en kort diskussion om hur en kan balansera relationerna i en grupp, hur en kan inkludera andra och hur de gemensamt kan fokusera på uppgiften.
Källa: Övningen är hämtad från UNICEFs UPSHIFT Social Innovation Curriculum, Phase 1: